Ibland känns det nästan helt orimligt att jag skulle vara så påläst inom branding, produktlansering och varumärkesbyggande. För sju år sedan stod jag i en butik och knegade. En dag fick jag nog. Jag bestämde mig för att jag skulle bli den bästa marknadsföraren i Sverige. Idag är jag nästan där. En utbildning senare och ett riktigt slavande med långa dagar vid sidan av praktik på en kommunikationsbyrå.
Nu är jag ändå på gång, känner jag. Att jobba med varumärkeslanseringar är en förmån. Det är det bästa som finns, att få umgås med människor som brinner för sina idéer. Ett råd jag alltid ger dem är att börja med en marknadsundersökning för att se om det finns en chans att den nya produkten eller tjänsten kommer att slå marknaden med häpnad. Tyvärr säger min erfarenhet mig att det endast är ett fåtal idéer av alla som faktiskt fungerar under en längre tid. Många är först med produkter eller tjänster, men ganska snabbt snappas det upp av entreprenöriella konkurrenter som tar allting ett steg längre. Inte sällan lyckas de också göra det hela ännu lite bättre. Det finns liksom redan ett bra material att utgå från och en kundgrupp som känner till produkten.
Men konkurrenter i all ära, det största problemet är oftast ändå att det inte finns någon stor efterfrågan på just det som ska säljas. Därför är det så oerhört viktigt att faktiskt sätta ihop en bra marknadsundersökning som kollar av med den potentiella målgruppen hur intresset ser ut för att kunna köpa på sig tjänsten.
Så mitt tips till dig som funderar på att starta upp en egen verksamhet blir i slutändan ändå att börja med det viktigaste – stämma av om det över huvud taget finns någon som vill köpa av dig. Hårt? Ja, men inte desto mindre sant för det.