Kanske mitt svåraste projekt.

February 27, 2018 Händigt

Det kanske är lite gubbigt med gamla retro-motorcyklar, men jag har alltid gillat utseendet på dessa gamla hojar. För ett par veckor sedan fick jag svar på min köpesannons på blocket. Mannen som sålde motorcykeln var sedan länge pensionerad. Hans tanke var att ha ett riktigt drygt projekt att pyssla med som pensionär. Av flera anledningar påbörjades aldrig projektet. Att renovera upp en gammal racerhoj är något som tar lång tid och kräver mycket tålamod. Det blev i alla fall en affär. Jag är nu stolt ägare av en Birmingham Small Arms (BSA).

Lite kuriosa Om Birmingham Small Arms (BSA)

Det engelska motorcykelmärket Birmingham Small Arms (BSA) startad ursprungligen som en vapensmedja och har förutom motorcyklar också tillverkat cyklar och bilar.

Det var fjorton vapensmeder i Birmingham som 1861 slog sig samman för att kunna tillgodose behovet av vapenleveranser till Krimkriget.
Efter kriget så sjunk behovet av skjutvapen drastiskt, men började då se sig om efter andra möjligheter som skulle kunna passa. Man började då tillverka cyklar istället för vapen. 1903 tillverkade de sin första motorcykel. 1907 kom deras allra första bil. 1910 köpte de gamla vapensmederna upp det idag mer kända företaget Daimler Motor Company.

i mitten på 1930-talet blev Birmingham Small Arms marknadsledande på encylindriga toppventilsmotorer. Precis innan andra världskrigets utbrott lyckades man med en 500 cc motor hålla genomsnittshastigheten 100 miles i timmen på Brooklandsbanan, man fick då utmärkelsen “Gold Star”.

Sedan blev det krig igen. Produktionen riktades återigen om för att tillgodose armén med motorcyklar. Modellen som togs fram till armén var M20 med en encylindrig sidventilsmotor på 500cc. Efter kriget blev denna modellen kvar i produktion, då för civilt bruk.
Och det är nu det spännande börjar. 1946 kom BSA med sin tvåcylindriga modell A7, den var på 500cc. Första modellen av A7:an hade stel bakram. 1949 kom den första sporthojen av A7:an den fick namnet “Star twin”, den var utrustad med bakfädring och dubbla förgasare.

Och så till min hoj: 1952 släpper de en sportmodell vid namn A10, nämligen “Super flash”. 
Den tillverkades bara för USA-marknaden, den blev känd för att vara mycket snabb.
Det kom flera modeller med denna motorcykeln som utgångspunkt. 1963 la BSA ner all produktion.

Svårare än vad jag trodde

Att renovera en motorcykel är mycket svårare än vad jag trodde. Då det är svårt att få tag på originaldelar så gäller det att ta vara på det man har. Problemen började vid nedmonteringen. När en motorcykel har blivit stående i en lada i flera år är det inte enkelt att få isär. Man måste vara mycket försiktig, tar du sönder något så är det bara till att laga det igen. Aluminium är ett knixigt material. Svårt att få puts på och otroligt lätt att skada. I morse skulle jag ta bort vevarmarna och lyckades förstöra gängorna. Fick ett tips om att köpa något som heter gängtapp och försöka göra nya gängor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *